EV Nieuws: Carver is terug van weggeweest

Het Nederlandse Carver is terug van weggeweest. Het bedrijf werd in juni 2009 failliet verklaard, maar maakte in 2010 een doorstart. Nu keert het merk terug op de markt, in het scootersegment.

EV Nieuws: Carver is terug van weggeweest

Het principe van de nieuwe Carver is gelijk aan de Carver One waarmee het bedrijf bekendheid kreeg. Alleen is het voertuig nu volledig elektrisch en voldoet de driewieler aan alle eisen om het scootersegment te vallen. Het gepatenteerde kantelprincipe van Carver, door de onderneming DVC gedoopt (Dynamic Vehicle Control), werd na de doorstart doorontwikkeld.

"We positioneren de nieuwe Carver in de scooterklasse – een scooterrijbewijs volstaat dus – en hebben de aandrijflijn op dit segment aangepast", zegt Anton Rosier, CEO van Carver, in een interview met AutoRAI.nl. "Hij heeft twee elektromotoren, in elk achterwiel één. Ze leveren 2 kW per stuk, samen resulteert dat in ongeveer 5,5 pk. Je hebt natuurlijk zeer veel koppel waardoor je vlot kunt accelereren. De topsnelheid bedraagt in Nederland 45 km/u, maar in sommige landen, met name Aziatische landen, wordt de Carver afgeregeld op 60 km/u in verband met regelgeving", zegt Rosier. De sprint van 0 naar 45 km/u duurt slechts 4 seconden. De actieradius komt uit op ongeveer 90 kilometer.

De eindassemblage van de nieuwe Carver vindt in Nederland plaats. De prijs bedraagt 7.990 euro. Een aanbetaling van 750 euro volstaat om één van de 500 exemplaren van de Carver Limited Edition te kopen. Rosier: "Als je nu bestelt, dan mag je proefrijden in mei of juni van dit jaar. In september 2018 start daadwerkelijk de uitlevering én eindassemblage in Nederland. We verwachten dat we alle 500 exemplaren nog voor het einde van 2018 kunnen uitleveren."

Mitsubishi Outlander PHEV als stroomleverancier

Bij het gebouw van energiemaatschappij Engie in Zaandam is met succes een Mitsubishi Outlander PHEV ingezet als energieopslag voor het kantoorpand. Dankzij een speciale lader die daar geïnstalleerd is, kan de auto ook stroom terug leveren aan het gebouw om hoge pieken in de energiebehoefte op te vangen. Tevens fungeert de Mitsubishi als noodvoorziening bij een stroomstoring.

Het is voor het eerst in Europa dat zogenoemde Vehicle-to-Building (V2B) techniek in de praktijk wordt toegepast. Volgens de samenwerkende partijen – Mitsubishi Motors, Engie en Hitachi – gaat het hier om een belangrijke innovatie voor de verduurzaming van bedrijven.

Elektrische bussen worden massaal verkocht in China

Producenten van elektrische bussen doen uitstekende zaken in China. Afgelopen jaar zijn er bijna 90.000 elektrische bussen verkocht in China. Klinkt goed, maar dit verkoopresultaat viel eigenlijk tegen.
In 2016 viel de verkoop van e-bussen namelijk 23 procent hoger uit. In 2017 zijn er in totaal 89.546 elektrische bussen verkocht in China, mede door flinke subsidies van de Chinese overheid. In 2016 waren de subsidies nog hoger, vandaar het hogere aantal.

Wie is de grootste elektrische busproducent? Niet BYD, maar Yutong. Dat bedrijf verkocht er vorig jaar 24.857. BYD staat op de tweede plaats met 12.777 exemplaren. Zhongtong maakt de top drie compleet met 8.167 units. De overige 43.745 exemplaren zijn verkocht door andere merken.

In Europa en Noord-Amerika komt de verkoop van elektrische bussen nog niet echt van de grond. Het gaat in deze regio’s om een paar honderd exemplaren per jaar. Zo zie je maar dat de overheid subsidies moét geven om de markt een handje te helpen. In Nederland groeit het aantal elektrische bussen gestaag.

Bron: ZERauto

EV Nieuws: Carver is terug van weggeweest - Automobielmanagement.nl